Wednesday 6 July 2011

benarkah sikecil itu pembunuh???

sebenarnya sme ini diadaptasi dr sebuah buku..so, sy olahkn balik utk berkongsi dgn kawan2:)
apabila kite bercerita ttg si kecil apakah yg berlegar difikiran anda?????si kecil yg berbisa n membawa maut..adakah ular @ nyamuk @ lalat??si kecil menurut buku yg sy baca adalah si nyamuk..berbhyakah nyamuk ni..SEMESTINYA!!!!anda lihat lah sekeliling kita berapa ramai yg mati akibat denggi berdarah??owh ya, lalat pon turut berbhaya namun tidak sebahaya nyamuk (betulkah andaian ini??)..emmm, we move to our topic,melihat keadaan demam denggi yg semakin berleluasa di malaysia, keadaan ini amat membimbangkan dr sy sndr, kenapa perkara ini harus berlaku????emm, tepuk dada tanye selera..
"SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MALU MEMBUAT PERBANDINGAN APA SAHAJA, (spt) NYAMUK HINGGA KE SUATU YG LEBIH DRPDNYA (keranaperbuatan itu  ad hikmhnya). ADAPUN ORANG YG BERIMAN MAKA MEREKA AKAN MENGETAHUI (dgn yakin) BAHAWA PERBANDINGAN ITU BENAR DRPD TUHAN MEREKA. MANAKAL ORANG KAFIR PULA, MAKA MEREKA AKAN BERKATA, "APAKAH MAKSUD ALLAHMEMBUAT PERBANDINGAN DGN INI?" ALLAH AKAN MENYESATKAN RAMAI ORG DGN SEBAB PERBANDINGAN ITU DAN DGN PERUMPAMAAN ITU JUGA BNYK PULA ORG YG DIBERIKAN-NYA PETUNJUK. TETAPI YG DISESATKAN-NYA ITU HANYALAH ORANG YG FASIK" ( Al-Baqarah: 26)
sebagaimana dosa itu adalah merupakan titk binasa yg terbit drpd keburukan perlakuan manusia itu sendr. ini juga menunjukkan bagaimana jelmaan nyamuk itu sndr yg berpunca dr sifat manusia sendr.
"aku, dosa2 besor ni x men lerr. tp dosa2 kecik ni biase la derrr~~rileks la beb" kata2 sorang pemegang Mykad yg beragama ISLAM..tidak kah diketahui olehnya bermula dari kecik itu akn berlanjutan hingga menjadi besar????waallahhualam

No comments: